tag:blogger.com,1999:blog-7854235202185942444.post2916937211689534614..comments2024-02-19T12:17:31.125+02:00Comments on Breathe Business: AsiakasomistajaTero Luomahttp://www.blogger.com/profile/14172385597440692289noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7854235202185942444.post-45308851298146788072009-08-28T13:58:05.462+03:002009-08-28T13:58:05.462+03:00Kiitokset jälleen mielenkiintoisesta tekstistä. Ha...Kiitokset jälleen mielenkiintoisesta tekstistä. Haluan kommentoida kauppaketjujen asiakkuusjärjestelmiä puolueettomasta ja asiakkaan näkökulmasta, vaikka kauppiassukujuuret kääntävätkin auton nokan useimmiten Keskon liikkeiden pihaan. <br /><br />Mielestäni S-ryhmän bonusjärjestelmä on erittäin läpinäkyvä, ja koen saavani vihreästä kortista lukuisia etuja. Näitä etuja ovat muun muassa halvemmat hotelliyöt, Sokoksen kanta-asiakaspäivät (-15% alennukset) sekä edullisemmat ruoat ja juomat. <br /><br />Tiedän talouksia, jotka jo pelkästään perusostoksilla ja tankkaamalla pääsevät yli 100 euron kuukausibonuksiin, jolloin osuusmaksu on maksettu jo muutaman kuukauden jälkeen. Etuna kanta-asiakkuudessa on laajan yhteistyökumppanikirjon lisäksi kuukausittaiset maksut, kun esimerkiksi Tradekan YkkösBonus maksetaan ainoastaan vuosittain. <br /><br />Plussa-järjestelmän etuna on korttien vähyys lompakossa, ja plussia tulee vahingossakin. Silti plussa-järjestelmä on hieman sekava eri pisteluokkineen, ja jää toimipaikkojen monipuolisuudessa S-ryhmälle. <br /><br />Erillinen keskustelunaihe on muun muassa Tokmannin Kyösti Kakkosen esille ottama kanta-asiakkuusjärjestelmien aiheuttama hinnan osto. Olisiko siis asiakkaan kannalta parempi siirtää järjestelmäkustannukset suoraan hintoihin? Toisaalta kauppa menettäisi arvokkaan asiakastiedon, jonka käyttö hyödyntää myös asiakasta pitkässä juoksussa. <br /><br />Summa summarum, mielestäni S-ryhmän kanta-asiakasjärjestelmä on läpinäkyvyydessään huippuluokkaa, ja aivan toista maata kuin esimerkiksi lentoyhtiöiden kanta-asiakkuudet, joissa on aina lukuisia ehtoja asiakasta sekoittamassa puhumattakaan vaivasta, joka asiakkaalle pisteitä kerättäessä tulee.Mixuhttps://www.blogger.com/profile/12778912069655041324noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7854235202185942444.post-88084627148219088752009-08-22T15:43:11.534+03:002009-08-22T15:43:11.534+03:00Kiitos kommenteista. Molemmat arvokkaita huomioita...Kiitos kommenteista. Molemmat arvokkaita huomioita.<br /><br />Tero: jos tarkastelee asiakasomistajuuden etuja yksittäisen asiakkaan näkökulmasta niin mieleen tulee seuraavat: 1) hankintahinta on tehty halvaksi eli usein muutaman kympin sijoituksen vastikkeeksi saa suhteellisen reilusti lahjakortteja 2) kaupassa on tarjoustuotteita, joita saa vain S-etukortilla. Tämä on etu yksittäiselle asiakkaalle. 3) Ostokset kerryttävät rahanarvoista bonusta verrattuna siihen tilanteeseen että asioisi S-ryhmässä ilman korttia 4) Mahdolliset muut hyödyt esim Yhteishyvälehti tms. Hieman skeptinen olen sen suhteen, kuinka moni oikeasti tarkastelee saamiaan etuja ja osaa verrata niitä muihin mahdollisuuksiin. Vahva vaikkaukseni on, että moni menee massan mukana ajattelematta. <br /><br />Jussi H: Kiitos huomioista. Korko ja ylijäämän palautus jäivät tosiaan huomioimatta, mitkä vaikuttavat tilanteeseen. Mielenkiintoisia nuo S-ryhmän käyttämät termit "korko" ja "ylijäämän palautus", sillä perinteisesti korkoa maksetaan vieraalle pääomalle tai talletukselle ja omistajille maksetaan osinkoa. Ensinnäkin on epäselvää, onko siis S-ryhmän maksama korko talletuskorko S-tilillä olevalle talletukselle eli "tilikorko". Vieraalle pääomalle maksettavaa lainakorkoa se tuskin on, koska tehdyt talletukset ovat "osuuspääomaa". Toisena hämmästyttää se, että korko määräytyy tuloksen mukaan. Kolmas outo asia on tuo ylijäämäpalautus. Miksi ei vain voisi puhua voitosta ja sen jakamisesta osinkoina osakkaille. Sitä ei käy tosiaan kiistäminen, etteikö 10% vuotuinen korko olisi houkutteleva!Tero Luomahttps://www.blogger.com/profile/14172385597440692289noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7854235202185942444.post-67083831391436023492009-08-20T18:13:47.162+03:002009-08-20T18:13:47.162+03:00Hieno kirjoitus ja pätevää pohdintaa Tero! Näitä t...Hieno kirjoitus ja pätevää pohdintaa Tero! Näitä tekstejä on mukava lukea.<br /><br />Itseltäni vihreä kortti löytyy, vaikka vähät rahani kannankin nykyään muiden ketjujen toimipisteisiin. Olen kirjoituksesi kanssa pitkälti samaa mieltä, mutta pari asiaa, jotka olet jättänyt huomioimatta, on pakko mainita:<br />1. osuusmaksun korko (n. 8-12 %), ja<br />2. ylijäämän palautus (~2 %).<br />Nämä molemmat vaihtelevat osuuskaupasta toiseen, mutta ovat kuitenkin merkittäviä "omistajille" palautettavia "osinkoja".<br />Lainaus Yhteishyvä-lehdestä:<br />"Useimmat osuuskaupat maksavat vuosittain korkoa osuuskaupan ylijäämään perustuen."<br />ja<br />"Ylijäämäpalautus on osuusmaksun koron ohella tapa palauttaa osuuskaupan toiminnan kautta syntynyttä ylijäämää asiakasomistajille."<br />Koko teksti: http://www.digipaper.fi/yhteishyva/10034/index.php?pgnumb=81<br /><br />Nämä tietysti vielä entisestään hämärtävät koko palettia. Mutta ei tuota korkoa voi oikein olla huomioimattakaan, mistä muualta saat tällä hetkellä 10 % vuotuista korkoa? Harmi tosiaan ettei noita osuuksia voi kahmia rajattomasti!Jussihttps://www.blogger.com/profile/05059060721409198832noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7854235202185942444.post-88048612471268215982009-08-19T07:07:15.119+03:002009-08-19T07:07:15.119+03:00Kysymys: miksi "asiakasomistajuus" toimi...Kysymys: miksi "asiakasomistajuus" toimii? Miksi S-ryhmä elää ja voi hyvin jos ihminen ei siitä mitään hyödy? Voiko takana olla jotain hyötyä/palvelua jota ei vain numeroita katsomalla näe?<br /><br />Itse en ole aktiivinen asiakasomistaja, mutta heräsi vain kysymys juttuasi lukiessa. Vastaus saattaa olla arvokas, jos mielenkiintoa esim. vähittäiskauppaan on jollain...Terohttps://www.blogger.com/profile/18136101262946895857noreply@blogger.com