Kuinka pitkäksi ajaksi kannattaa solmia sopimus?
1.
Vuokrasopimus
Rahoitusmarkkinoilla vallitsee selvä preferenssi pitkille
vuokrasopimuksille. Sekä kiinteistösijoittajat että rahoituslaitokset
arvostavat korkealle sopimuksen, jossa kiinteistön ankkurivuokralainen on
kiinnitetty esimerkiksi 10 tai 15 vuoden vuokrasopimuksella. Tämä on
ymmärrettävää, koska tällaisen sopimuksen kassavirrat voidaan suhteellisen
luotettavasti laskea ja tällaisen sopimuksen pohjalta voi helpommin tehdä
investointipäätöksiä eli esimerkiksi päättää kohteen rakentamisesta.
Pitkässä
vuokrasopimuksessa keskeiseksi komponentiksi tulee vuokralaisen luotettavuuden
arviointi eli vuokralaisriski. Vakaan ja tunnetun toimijan, kuten esimerkiksi
Keskon, kanssa sovittu 15 vuoden vuokrasopimus arvioidaan yleisesti
luotettavaksi. Keskon kaltainen toimija ei tee kauppapaikkapäätöstään
hätiköiden ja tyypillisesti haluaa sitoutua valitsemaansa paikkaan, joten pitkä
sopimus on molempien osapuolten kannalta hyvä lähtökohta.
Kuitenkin on tilanteita, joissa lyhyet vuokrasopimukset ovat
parempia, vaikka rahoitusmarkkinoilla niitä aliarvostetaankin. Esimerkiksi
kauppakeskuksissa ravintoloiden osalta lyhyet sopimukset ovat perusteltuja,
koska vain asiakasvirrat osoittavat, onko konsepti kyseiseen paikkaan sopiva
vai ei. Roikkuminen pitkässä vuokrasopimuksessa ei ole vuokralaisen, eikä usein
myöskään kiinteistösijoittajan etu, jos kävijämäärä ei yksinkertaisesti ole
riittävä vuokratasoon nähden. Tällöin on parempi reagoida nopeasti ja hakea
uutta toimivaa konseptia, jotta kävijämääriä saadaan kasvatettua ja kokonaisuus
säilyy kiinnostavana.
Yleisesti voi todeta, että mitä enemmän tilaa joudutaan
räätälöimään tietylle vuokralaiselle, sitä perustellumpaa on pitkä
vuokrasopimus. Jos taas tila on monikäyttöinen ja usealle konseptille sopiva,
voidaan toimia joustavasti lyhyiden sopimusten pohjalta.
2.
Työsopimus
Työmarkkinoilla sopimukset vaihtelevat tuntiperusteisesti
tarpeen mukaan ostettavasta vuokratyösopimuksesta pitkäaikaisiin ja
sitoutettuihin ”kantahenkilöihin”. Missä tilanteissa työnantajan kannattaa
panostaa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen säilymiseen eli henkilön
sitouttamiseen pitkäaikaisesti ja missä tilanteissa joustavan työsuoritteen
tilaaminen on perusteltua? Entä työntekijän kannalta, onko pitkäaikainen
vakituinen työsopimus aina lyhytaikaista suoriteperusteista sopimusta parempi?
Yleisesti voitaneen todeta, että enemmistö työntekijöistä
preferoi turvallisuutta ja vakautta eli pitkiä, toistaiseksi voimassa olevia
vakituisia sopimuksia. Yhteiskunnassa on myös lukuisia rakenteita, jotka
suosivat vakituista työsopimusta, kuten lainansaanti pankista ja tietyt
työntekijän oikeudet. Jos selkeitä
urakka- tai konsulttisopimuksia ei oteta huomioon, vain epävarmuutta sietävän työntekijän,
joka elämäntilanteestaan tai muusta syystä johtuen on halukas joustavuuteen ja
sitoutumattomuuteen, voidaan kuvitella suosivan lyhytaikaista sopimusta
verrattuna pitkään. Näitä lienee harvassa. Toisaalta on hyvä ymmärtää, että
edes vakituinen työsopimus ei ole tae ikuisesta työpaikasta, kuten monet
yt-neuvottelut ovat osoittaneet.
Työnantajan näkökulmasta lyhytaikainen ja joustava sopimus
on perusteltu silloin, kun työn määrä tietyssä toiminnossa on vähäinen, työn
määrä vaihtelee merkittävästi esimerkiksi kausiluonteisesti, on nähtävissä työn
määrän merkittävä väheneminen lähitulevaisuudessa tai toiminto ei ole keskeinen
yrityksen liiketoiminnan kannalta tai joku muu voi hoitaa sen yritystä itseään
paremmin esimerkiksi ulkoistettuna suoriteperusteisesti tai toimintoon ei liity
yrityksen kannalta kehitysmahdollisuutta. Lyhyisiin sopimuksiin perustuvalta
työsuoritteelta ei odoteta sitoutumista vaan lähtökohtana on, että ”hommat
tulee hoidettua”. Työsuoritteen laatu voi olla joko pitkäaikaisia työntekijöitä
parempi tai huonompi.
Pitkäaikainen sopimus on työnantajan kannalta perusteltua
silloin, kun henkilö koetaan yhtiölle arvokkaaksi, työhön liittyy osaamista ja
kehittymisnäkökulmaa, toiminto on yritykselle keskeinen ja työmarkkinoilla
vallitsee kilpailu niukoista osaajista. Jääkiekossa näyttää viime aikoinayleistyneen hyvin pitkät pelaajasopimukset. Esimerkiksi Sidney Crosbyn sopimus on 12 vuotta ja yli 100 miljoonaa dollaria. On hyvä hetken aikaa
pohtia, mistä oikein tällaisissa sopimuksissa sovitaan ja mitä kumpikin
osapuoli olettaa sopimukselta saavansa? Tietämättä sopimuksen yksityiskohtia,
pelaaja saanee tällaisessa sopimuksessa itsellensä ikään kuin takuupaperin 12
vuodeksi minimipalkasta ja muista sopimusehdoista. Toki sopimuksissa on
varmasti vuosikannustimia pelisuorituksesta yms., mutta silti paperi on aina
pohjana. Jos pelaajan kehitys onkin huomattavasti oletettua parempaa, voi hän
tietyin sanktioin lähteä kilpailuttamaan tilannettaan muiden seurojen kanssa.
Seura saa sopimuksessa itsellensä avainpelaajan, jota hyödyntää
profiloitumisessa, mutta saako se takeita avainpelaajan onnistumisesta tai
motivaatiosta? Siirtosumman seura saanee, jos pelaaja päätyykin sopimuksen
vastaisesti kilpailuttamalla vaihtamaan seuraa. Vastausta vailla lienee
kysymys, pelaisiko pelaaja paremmin, jos hänen sopimuksensa olisi useammin
katkolla ja arvo siten markkinoiden määräytymänä kuin pelatessaan 12 vuoden
sopimuksensa 7. kautta?
Yleisesti voidaan todeta, että mitä enemmän
työpaikkakohtaisia investointeja (erityistaidot, kokemus jne) tarvitaan, sitä
perustellumpaa on sekä työntekijän että työnantajan kannalta toimia
sitouttavien sopimusten pohjalta.
3.
Asiakas/hankintasopimus
Asiakas- ja hankintasopimusten kirjo vaihtelee
tarpeenmukaisesta ostamisesta jatkuvassa kilpailutilanteessa aina
pitkäaikaisiin kertakilpailutuksen tai neuvottelun tuloksena syntyneisiin
kumppanuuksiin. Yritykselle pitkä asiakassopimus on usein hyvä, koska
sopimuksen poistaessa ulkoisen kilpailun tietyltä ajanjaksolta, jää keskeiseksi
tekijäksi kustannusriskin hallinta eli sisäinen kilpailukyky sopimuksen
puitteissa. Kylmästi ajatellen yrityksen motivaationa sopimuskaudella on kulujen minimointi,
vaikka sitten laadun kustannuksella, kuitenkin siten tasapainoillen, että
asiakas tekee uuden sopimuksen sopimuskauden päättyessä. Paras tilanne on
silloin, jos sopimuksen myötä asiakas saadaan niin koukkuun, että vaihtamiskustannus
nousee ylivoimaiseksi eikä asiakas voi vaihtaa pois, vaikka seuraavat sopimusehdot
heikkenisivätkin.
Asiakkaan kannalta pitkäaikainen hankintasopimus on
peruteltua silloin, kun halutaan turvata tietyt resurssit tai toiminnot
tietyksi ajaksi tietyn määrän ja/tai hinnan osalta. Pitkä sopimus on
perusteltua etenkin silloin, jos hyödyke tai palvelu on keskeinen, sen
saatavuudessa voi ilmetä vaikeuksia tai sen hinnanvaihtelut voivat olla
merkittäviä. Asiakkaan kannalta oleellinen kysymys pitkien sopimusten osalta
kuuluu, saako hän laatua myös sopimuskauden keskivaiheilla? Asiakas voittaa,
jos saa halvalla hyvää pitkäksi ajaksi turvatun tarpeensa määrän. Tähän
tavoitteeseen pääseminen edellyttää usein yksityiskohtaista sopimusta, jossa
sovitaan kriteerit laadulle sekä näitä sovittuja laatutasoja seuraavat mittarit ja sanktiot.
Sopimusten hinnat sidotaan usein indeksiin. Tällöin sekä
ostaja että myyjä tarkastelevat nykytasoa omasta näkökulmastaan ja ottavat
näkemystä siitä, mikä on heille sopiva hintataso sopimuskaudelle. Kysymys
kuuluu, voittaako aina jompikumpi toisen kustannuksella? Vastaus on selvä ei,
koska toimijoilla voi olla sopimustilanteessa eri lähtökohdat esimerkiksi
sopivan hinnoittelun suhteen tai oman kapasiteettinsa suhteen. Toiselle varmuus ja pitkäaikaisuus voi olla toiselle arvokkaampaa.
Muut sovellusalueet
Kolmen yllä mainitun esimerkin lisäksi löytyy tukku muitakin sopimustilanteita, joissa joutuu pohtimaan suhtautumistaan aikaan ja epävarmuuteen. Haluanko mielummin sitoutua vai katsoa jatkuvasti, mitä muutos tuo tullessaan. Asuntolainan viitekoron valinta lienee konkreettisin tilanne, jossa ihminen joutuu asiaa pohtimaan. Olisi hauska nähdä tutkimuksia tästä valintatilanteesta, koska veikkaukseni on, että päätöksentekoprosessia ohjaa enemmän psykologia kuin rationaalinen laskenta. Muutosta sietävät persoonat valitsevat lyhyen koron ja ennustettavuutta arvostavat sitovat maksueränsä mielellään vuodeksi kerrallaan.
Parhaan esimerkin sopimusten kestosta kuulin kuitenkin ystäväperheeltämme. Leikkikentällä tyttö oli tullut kysymään Antilta (4v.), että mennäänkö naimisiin? Hetken mietittyään Antti vastasi osuvasti kysymällä, kauanko se kestää?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti