- naisten alusvaatteilla
- jätteiden keräyksellä
- lemmikkityynyillä
- "Elämä on hyvää" T-paidoilla
- oluen valmistamisella
- burrito ravintolaketjulla
- ympäristöystävällisillä siivousvälineillä
- luonnonmukaisilla saippuoilla
- kukkien puhelinmyynnillä
- naisten kuntosaliketjulla?
Kaikillä näillä yksinkertaisilla liikeideoilla joku on tehnyt satoja miljoonia dollareita rahaa. Listaus löytyy CNBC:n kokoelmasta 10 Ideas That Made $100 Million - CNBC. CNBC:llä on myös sarja nimeltä How I Made My Millions, jossa esitellään onnistuneita liikeideoita yrittäjien kertomana. Kiinnostava konsepti.
Yksinkertaista ja arkista massoille
Menestysideoita tarkastellessa nousee mielestäni esille kolme keskeistä seikkaa:
- Yksinkertaisuus: toimivat ideat ovat loppujen lopuksi yksinkertaisia. Niiden synnyttämiseen ei tarvita akateemista pätevyyttä vaan kuka tahansa voisi ne keksiä. Ehkä moni yrittää liian vaikeaa tai ajattelee liian monimutkaisesti. Yksinkertainen näyttäisi olevan toimivaa ja tuottavaa.
- Arkisuus: parhaat ideat näyttävät kumpuavan ihmisten arjesta. Ne helpottavat jokapäiväistä elämää ja ovat osa jatkuvia rutiineita. Menestyvät innovaatiot eivät synny kammioissa vaan pienistä arkipäiväisistä havainnoista. High techin toimialojen sijasta menestysideat edustavat low techia eli hyvin perinteisiä ja tylsinä pidettyjä aloja.
- Massa: parhaat ideat kohdistuvat massoille. Täten tuotteelle tai palvelulle saadaan suuri volyymi. Kapitalismi on massataloutta, joten menestyäkseen tuotteen tai palvelun pitää kiinnostaa suurta kohderyhmää. Kehitä, konseptoi, kasvata, kansainvälisty ja kukoista-ketju näyttäisi toimivan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti