Sain joitain viikkoja sitten tehtäväksi puhua hallitustyöskentelijöille strategiasta otsikolla "Hallitus ja strateginen suunta". Vaikea aihe, koska kaikki tietävät, kuinka vaikea on edes määritellä käsitettä strategia. Esitelmäni pääpointti oli, että hallituksen tehtävänä on strategian keinolla osoittaa yhtiölle suunta. Työni puolesta ja hallitustyöskentelyn myötä saan tutustua varsin paljon erilaisiin yritysten strategioihin ja liiketoimintasuunnitelmiin, joten ohessa huomioitani käytännön kokemukseen pohjautuen.
Kuka vastaa yhtiön strategiasta?
Omassa ajattelussani laitan strategian ensisijaisesti hallituksen vastuualueeksi. Näen hallituksella kolme keskeistä vastuuta suhteessa yhtiön strategiaan:
- Hallitus vastaa siitä, että yhtiöllä on hyvä strategia
- Hallitus vastaa siitä, että strategia toteutetaan
- Hallitus vastaa siitä, että strategia resursoidaan oikein (= nimittää parhaan johdon)
Ensinnäkin hallituksen tehtävänä on mielestäni huolehtia siitä, että yhtiössä tehdään strategiatyötä ja muodostetaan hyvä strategia. Tämä ei tarkoita sitä, että hallitus kirjoittaisi itse strategiaa vaan hallitus vastaa ensisijaisesti siitä, että tällainen prosessi toteutuu. Varsinaiset ajatukset syntyvät useimmiten organisaatiosta eli esimerkiksi kunkin vastuualueen vetäjien kautta. Hallituksen tehtävänä on kyetä arvioimaan strategiaa kokonaisuutena, vaatia vaihtoehtoja ja edellyttää johdolta kunnianhimoisia tavoitteita. Tämän tehtävän toteuttaminen edellyttää hallituksen jäseniltä riittävää tietoa ja tuntumaa yrityksen liiketoiminnasta. Ilman toimintaympäristön ja yrityksen arjen riittävää tuntemusta hallituksen jäsenten huomiot jäävät valitettavan usein irrallisiksi ja pintapuoleisiksi. Tämä on omiaan vähentämään sekä hallituksen roolia yhtiön strategiaprosessissa että myös johdon kunnioitusta hallitusta kohtaan. Parhaimmillaan hallitus tuo yhteiseen ajatteluun arvokkaita laaja-alaisempia näkemyksiä, relevantteja huomioita sekä kykenee kytkemään yhtiön strategian suhteessa suurempaan kokonaisuuteen sekä omistajien tahtotilaan. Kannustaisin käyttämään strategiatyössä myös ulkopuolisia asiantuntijoita, vaikka vain epämuodollisessa roolissa. Hyvä parituntinen keskustelutilaisuus jonkin tärkeän asian asiantuntijan kanssa ei maksa paljon suhteessa siihen, kuinka hyviä näkemyksiä ja oppia siitä voi saada. Moni osaaja kokee mairittelevaksi, jos heiltä kysytään neuvoa ja näkemystä, joten kannattaa hyödyntää verkostoja.
Toiseksi hallitus vastaa siitä, että strategia toteutetaan. Kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta näin ei aina ole. Nostan asian esiin siksi, että ilman seurantavälineitä, kirkkaita tavoitteita ja yksiselitteisiä mittareita hallituksen on vaikea toteuttaa strategista valvontatehtäväänsä. Täten liian helposti johto ja organisaatio pääsee tekemään omiaan ja tulkitsemaan strategiaa toivomallansa tavalla. Hallituksen ei tule olla operatiivisesti toteuttamassa strategiaa, mutta sen tulee kyetä valvomaan, toteutuuko strategia vai ei, ja kyettävä tekemään korjausliikkeet riittävän ajoissa.
Kolmanneksi hallitus vastaa strategian resursoinnista. Tarkoitan tällä ennen kaikkea toimitusjohtajan valintaa, jonka voi hyvinkin sanoa olevan hallituksen tärkein yksittäinen tehtävä. Resursointikysymys on kuitenkin astetta laajempi kuin vain yksittäinen toimitusjohtajan nimitys. Hallituksilla on paha tapa turhan usein piiloutua johdon taakse ja vältellä vastuutaan strategian epäonnistumisesta tai toteutumattomuudesta. Asia laitetaan usein johdon piikkiin ja vaihdetaan vetäjää hallituksen jäädessä itse koskemattomaksi. Näin ei saisi olla. Jos yhtiöllä on hyvä strategia, mutta huono johto toteuttamassa, on selvää että johto vaihdetaan. Mutta entäpä, jos itse strategia on huono? Kuka silloin pitäisi vaihtaa ja saattaa vastuuseen? Hyvä johto saattaa pystyä paikkaamaan huonon strategian. Toisaalta jos yhtiössä on huono strategia, se harvoin houkuttelee puoleensa hyviä johtajia. Liian harvoin puhutaan tapauksista, joissa yhtiön strategia on yksinkertaisesti ollut huono ja tehdyt strategiset valinnat vääriä. Ihmetellen olen seurannut eräänkin suomalaisen pörssiyhtiön ajelehtimista vailla strategiaa ja yhtiön hallituksen reagointia tilanteeseen vasta kun osakemarkkinat olivat jo syöneet suuren osan yhtiön markkina-arvosta.
Hyvän strategian tunnusmerkkejä
Huonon strategian tunnusmerkkejä
- Fiksu: Sisältää älykästä strategista ajattelua
- Erottautuva: Omalaatuinen liiketoimintamalli joka erottautuu kilpailijoista (esimerkki Fira Oy)
- Toimiva: Sanoilla ei ole merkitystä, jos ne eivät johda menestykseen yritystoiminnassa
- Hyvin viestitty: Muodolla ei ole väliä, mutta tarvittavien henkilöiden on se kyettävä ymmärtämään samalla tavalla.
- Mukaansatempaava: Saa suorittajat syttymään!
- Selkeitä valintoja vaihtoehdoista: Strategiassa sanotaan useammin EI kuin KYLLÄ ja perustellaan oletukset valinnalle.
- Arvioitavuus ja mittarit: Selkeä seurantamahdollisuus onnistumiselle.
- Kattava kokonaisuus. Sisältää esimerkiksi: Markkinakatsaus / toimialarakenne, Megatrendit yhtiön näkökulmasta, Strategiset oletukset eli mihin me uskomme, Omien vahvuuksien/heikkouksien/resurssien tunnistaminen, Selkeät johtopäätökset
Huonon strategian tunnusmerkkejä
- Liian yleinen: Jos sama strategia kävisi mille tahansa firmalle, on strategia aivan turha.
- Ihanteellinen: Kuvaus siitä, jos maailmassa kaikki olisi hyvin.
- Nykytilan kuvaus: Oletus jatkuvuudesta 5% vuosittaisella kasvulla ilman isoja valintoja.
- Unohtaa asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat: Kirjoitettu yrityskeskeisesti ymmärtämättä asiakkaiden nykyisiä ja muuttuvia toiveita
- Kerran tehty: Ei ole jatkuvasti kiinni hallituksen ja johdon
työskentelyssä ja päivity uuden tiedon myötä
Huomioitani strategiasta
- Strategia
on ennen kaikkea tapa ajatella. Se on kyky tarkastella kokonaisuuksia,
syy-seuraussuhteita ja skenaarioita. Se on kykyä nähdä mahdollisuuksia ja
uhkia.
- Strategia
on toimintaa. Pelkkä ajattelu on vain spekulointia, vasta toiminta
toteuttaa strategian. Sitten nähdään oliko ajatukset oikeat, opitaan uutta
ja sopeudutaan.
- Strategia
on peliä. Toiminta on aina sidoksissa toisiin eli ihmisiin,
organisaatioihin ja sidosryhmiin välittömästi ja välillisesti. Toimintaan
reagoidaan, yllätyksiä esiintyy ja myös muilla on strategia, joten
ristiriitoja ilmenee.
- Strategioita
on erilaisia. On toimimattomia ja toimivia. On papereita ja on päässä.
On kevyitä ja on syvällisiä. Ei ole yhtä oikeaa strategiaa.
Käyttötarkoitus määrää strategian.
- Strategia
ei ole välttämättömyys. Strategiattomuus on puhdasta opportunismia. Se
on kykyä elää hetkessä ja reagoida mahdollisuuksiin. Kaikkea ei voi
tietää, joten kaikkea ei voi laittaa strategiaksi. Paraskaan strategia ei
tee autuaaksi.
- Strategiaklassikot
ovat työkaluja. Strategiagurujen mallit ovat tapoja jäsentää
ajattelua. Klassikot on hyvä tuntea, mutta mihinkään ismiin ei kannata
lukittautua. Strategiaosaaminen on ajatustapojen työkalupakki.
- Opi
parhaista strategioista. Seuraa maailman parhaita yrityksiä,
erityisesti kasvuyrityksiä. Mieti niiden liiketoimintamalleja. Ihaile
haastajia. Kopioi ja sovella omassa yrityksessäsi.
- Strategia
ei ole tärkeän synonyymi. On strategiakokouksia ja strategiapäiviä,
strategia on johdon ja hallituksen asia. Silti, strategia ei ole mitään
maagista. Strategiasta on turha tehdä monimutkaista ja ylifiksua.
- Vältä
sanan strategia käyttöä. Et tee sillä itsestäsi fiksua. Päinvastoin.
Strategia on pilattu sana ja huonosti määritelty käsite. Olet heikoilla,
jos johtajana joudut vetoamaan strategiaan. Keksi parempi syy.
- Testaa
strategiakykyjäsi, harrasta osakesijoittamista. Seuraa markkinoita,
mieti mitkä yritykset mielestäsi menestyvät nyt ja tulevaisuudessa ja osta
niiden osakkeita. Vai etkö luota strategiakykyysi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti