keskiviikko 12. elokuuta 2009

Tipillä vai ilman?

Tero I. heitti erinomaisen kysymyksen blogitekstiin "Kalliilla huonoa palvelua" koskien tippausta. Kaimani kirjoitti näin: 

"Tippi kulttuuria kammoksutaan suomessa, mutta mitä jos se olisikin sitten parempi ratkaisu? Jos tarjoilijat saisivat vain hyvin pienen pohjapalkan jonka johdosta ruuat olisivat 20% halvempia, koska kuitenkin työvoimakustannukset ovat hyvin suuri osa ravintolan kuluista. Sitten jokainen voisi itse päättää maksaako sitä tippiä vain ei. Hyvä tarjoilija saisi vastaavassa paikassa varmasti enemmän palkkaa kunhan ensin ajatusta olisi ajettu suomalaiseen kulttuuriin sisään.

Sana "tip" tarkoittaa ainakin minulle parhaimmillaan To Insure Prompteness eli maksan etukäteen tippiä jotta saan hyvää palvelua varmasti esim ravintolaillan aikana. Suosittelen kokeilemaan joskus sillä toimii aikas hyvin..."

Matkoilla ollessani huomasin yhden asian, jota arvostan Suomessa erittäin paljon: Suomessa asiakas tietää tuotetta tai palvelua ostaessaan aina lopullisen hinnan. Näin ei ole monessa muussa maassa vaan ilmoitettuihin hintoihin lisätään veroja, palvelumaksuja tai muita lisiä, jolloin loppulasku voi olla merkittävästikin suurempi kuin ilmoitettu hinta. 

Esimerkiksi suomalaisessa ravintolassa, jos ottaa 25e pääruoan ja 5e oluen voi olla varma, että loppulasku on 30e. Tämä loppulasku sisältää kaiken eli verot, arvonlisäverot ja asiakaspalvelun. Jos tämän päälle haluaa osoittaa kiitosta mahdollisesta hyvästä palvelusta, sen voi tehdä tippaamalla vapaaehtoisesti, mutta sitä ei vaadita tai oleteta. 

Vastaavasti esimerkiksi Miamissa listahinta pääruoalle oli 17e ja juomalle 3e. Ruokalistan viimeisellä sivulla luki pienellä präntillä, että hintaan lisätään esim 21% veroja, muita lakisääteisiä maksuja ja palvelumaksua. Tämän lisäksi luki, että "palvelumaksu 10-15% ei sisälly hintaan ja sitä arvostetaan". Käytännössä päätyy siis lopulta maksamaan n. 25-30e. Pahimman "ryöstön" epätarkassa hinnassa koin Curacaolla rantabaarin tiskillä. Listan mukaan Corona-pullo maksoi 4 taalaa. Annoin 10 taalan setelin, jonka tarjoilija muina miehinä pisti povariinsa ja sanoi pokerinaamalla, että "service" ja poistui muualle. Että sellainen palvelulisä.

Kysymykseen tipillä vai ilman vastaan, että mielummin ilman, jos se tarkoittaa läpinäkyvistä loppulaskuista luopumista. Arvostan kiinteän hinnan esittämistä niin paljon, että toivoisin tässä asiassa Suomen käytännön yleistyvän myös muualla. Tämän kiinteän hinnan päälle toivon Suomessa kehittyvän tippikulttuurin, jossa oikeasti hyvin palveleva tarjoilija saa merkittävän kannustimen rahallisessa muodossa. Teoriassa olisi hienoa, että tuotteella olisi kiinteä hinta ja palvelusta voisi maksaa erikseen sen laadun mukaan, mutta olen hyvin skeptinen sen suhteen, että tämä toimisi käytännössä Suomessa. Aika suuri muutos tarvittaisiin nykytilasta, jossa palvelua ei saa, vaikka siitä kiinteästi korkean summan maksaakin. Etukäteistippi on joissain paikoissa hyvä idea kannustimena.

2 kommenttia:

  1. Koin tarpeelliseksi kommentoida tätä, kun kerran oikein meikäläistä alussa lainattiinkin. Kun en mikään Tabermann ole, ei sitä ihan joka päivä tapahdu :)

    Pointtisi eri veroista ja palvelumaksuista on kyllä täysin totta. Ja hassua on vielä, että usein veroja on montaa sorttia ja jos vaikka osavaltiota sattuu vaihtamaan, vaihtuu verot samalla. Läpinäkyvyys on minun mielestä bisneksessä varsinkin tänä päivänä ihan ehdotonta. Internetin kautta hintavertailut, foorumit, etc ja uusimmat kirjanpitotyökalut sekä lait ilmoittaa taloudellinen hyvin selkeästi tekevät koko ajan yrityksien bisneksistä läpinäkyvempiä. No sinulle on varmaan noista jälkimmäisistä enemmän tietoa kuin minulla...joka tapauksessa suosin läpinäkyviä yrityksien vaikka ne olisivat hieman kalliimpiakin jos rehellisesti tiedät mitä saat. Suomessa vihasin teleoperaattoreita, joiden laskutusmallit oli hankalampia kuin Pitkän Matematiikan YO:n vaikeimmat laskut.

    Ravintolassa varsinkin olisi kiva tietää paljonko jokin maksaa, koska varsinaisesti tilaustahan ei voi peruttaa. Mutta kommenttini olikin enemmän siemen siihen, että "Mitä jos?". Suomen malli on läpinäkyvä, mutta jos kerran maassa saa EU:n huonointa palvelua kalleimmalla on jokin muutos tehtävä. Ideoita saa heittää, mikä se voisi olla...

    Etukäteis-tippi toimii varsinkin suomessa, koska on niin yllättävää että palvelua tulee puoli-väkisinkin. Lisäksi jos samaan paikkaan joskus palaa, on palvelun taso yleensä taattu.

    Hassua muuten on, että suomessa ravintoloitsijat valittaa, että suomalaiset asiakkaat eivät osaa ostaa alkupaloja ja "soft drinksejä" kuten mehuja, makuvischyjä tai limpsoja tarpeeksi paljon. Sinällään varmasti totta, mutta miksi sitten niin monessa ravintolassa tuodaan pyytämättäkin esim. alkupalaleipää ja ilmaisesta jäävettä naaman eteen? Kun kerran ilmaiseksi saa vettä ja leipää, ei siinä enää paljon alkupalat turvonneeseen mahaan mahdu. Olisiko aika laittaa osa tarjoilijoista myyntikoulutuksiin? Jälleen yksi idea ilmoille...

    VastaaPoista
  2. Itse olen myöskin läpinäkyvyyden kannalla, ja matkustessani minua ärsyttää ennen kaikkea paikat, joissa veroista ja palvelumaksuista ei ole etukäteen ilmoitettu.

    Esimerkiksi Filippiineillä oli sekä ravintoloita, joissa verot ja palvelumaksu olivat jo hinnassa että niitä joissa maksut tulivat yllätyksenä. Huomasin kuitenkin että ihmiset antoivat tippiä normaalin käytännön mukaan riippumatta ravintolasta. Eli läpinäkyvät ravintolat menettivät noin 15% tuloistaan joka asiakkaasta. Tämä ainakin henkilökohtaisesti ärsytti suunnattomasti.

    Toisaalta ymmärrän tippaamisen ravintolasta huolimatta , sillä tarjoilijat eivät näe kiinteän palvelumaksun osuutta palkkapussissaan. Kehotankin kaikkia suosimaan läpinäkyviä ravintoloita matkustaessa, jotta käytännöt pikku hiljaa muuttuisivat.

    ps. Pari päivällistä suomalaisessa ravintolassa tällä viikolla syöneenä on pakko todeta, että palvelun tasossa on kyllä rutkasti parantamisen varaa...

    VastaaPoista

Related Posts with Thumbnails